CSR (Corporate Social Responsibility). Ma Magyarországon ezt a mozaikszót rendszerint igen tágan értelmezik.
Van aki az adományozással, a közösségi befektetésekkel, van aki a jó ügyek támogatásával azonosítja.
S van aki egyszerűen a filantrópiával vagy a szociális érzékenységgel, a civilszervezetekkel való együttműködéssel.
Ebben az esetben mi kifejezetten a vállalatok (KKV, nagyvállalat)
felelősségvállalásáról és fenntarthatóságáról írunk. Külön választva a fenntartható fejlődés, a közösségi befektetés, a filantrópia, az adományozás, a szponzoráció fogalomkörétől.
E fogalmak nem azonosak a CSR-rel.
Mi is a vállalati felelősség? A CSR Mátrix a hosszú távon, “mélyebb” eredményt hozó rendszerszintű értelmezés mellett teszi le a voksát. Azaz a CSR alapelveinek beépítése a Carroll piramis alapján a cég/szervezet működésének egészébe.
Ez a “vérrel, verítékkel, könnyel..” járó nehezebb út a cégek, szervezetek számára, hisz vannak olyan szakaszai, melyek nem járnak nagy kommunikációval, eseményekkel.
Az alábbi 2 koncepció mentén dolgozunk.
Európai Unió:
„A CSR “olyan koncepció, amelyben a vállalatok önkéntesen integrálják a társadalmi és környezetvédelmi megfontolásokat üzleti tevékenységükbe és az érintettekkel folytatott kapcsolataikba.”
(2011. Green Paper, Európai Bizottság)
2019-től ebben annyiban lesz változás, hogy az Európai Unió a transzparencia miatt bizonyos foglalkoztatási létszám fölött kötelező Jelentéstételre lesz kötelezve.
Michael Hopkins (MHC International igazgatója):
“A CSR az érintettekre fókuszál. Kiterjed a cég/szervezet belső és külső érintettjeire (stakeholder). Az etikus és felelős magatartás mellett, a gazd-i, környezeti felelősség vállalás elfogadása az üzleti működés alapja, miközben nemzetközi normák betartása is megtörténik.”
A cél: a minél magasabb életminőség elérése.
Ha kíváncsi a vállalati felelősség értelmezésére,
akkor kattintson ide!
Ha még bővebben szeretne tájékozódni, akár 1 könyvet is elolvasna a témában,
akkor ajánljuk figyelmébe Suzanne Benn-Dianne Bolton: CSR iránytű – alapfogalmak, kulcskoncepciók című könyvét!